vrijdag 4 juni 2010

D66 Soest organiseert politiek cafe over Duurzaamheid

D66 Soest/Soesterberg organiseert op 8 juni haar derde politiek café. De avond zal in het teken staan van duurzaamheid. Het wordt gehouden vanaf 8 uur ‘s avonds in het dorpshuis te Soesterberg. De gemeenteraadsfractie van D66 wil graag met u van gedachte wisselen over hoe u tegen duurzaamheid aan kijkt, en wie waar verantwoordelijk voor is. De speciale gast van de avond is Gerhard Mulder, klimaatexpert en kandidaat Tweede Kamerlid voor D66.

Gerhard Mulder is mede initiatiefnemer van het burgerinitiatief ‘Nederland krijgt nieuwe energie’. “Nederland is de vieze man van Europa geworden,” zegt Mulder. Waar Duitsland grof investeert in groene energie loopt Nederland steeds meer achter. Met het burgerinitiatief probeert hij de politiek te forceren om in 2050 ieder Nederlands huis op groene energie te laten werken. Technisch is het al lang mogelijk, maar de economie en de samenleving moeten er op worden voorbereid, zegt Mulder.

Sinds de gemeenteraadsverkiezingen heeft D66 twee politieke cafés georganiseerd, met als doel te praten met, en luisteren naar de Soester burgers. Op 7 mei werd een discussie gevoerd over burgerparticipatie en communicatie. Het tweede politiek café ging over de zondagopenstelling van winkels in Soest. Zowel voor en tegenstanders kwamen aan bod.  De meerderheid van de deelnemers waren het met elkaar eens dat een landelijke wet de voorkeur had boven een lokale aanpak. Het aanwezige kandidaat Tweede Kamerlid Michiel Verkoulen zegde toe het standpunt dat in Soest naar voren kwam door te geven aan de initiatiefnemer van het voorstel in de Tweede Kamer.